On premise vs. cloud: welke CRM-oplossing is op uw leest geschoeid?

In uw zoektocht naar de beste CRM-oplossing komt u op een bepaald moment voor een belangrijke keuze te staan: gaat u voor een cloud- of een on premise-oplossing? De on premise-methode was tot in 2005 veruit de meest gebruikte, maar daar kwam verandering in toen cloud computing aan een onstuitbare opmars begon. Beide hebben hun voor- en nadelen. Een overzicht.

On premise vs. cloud: welke CRM-oplossing is op uw leest geschoeid?

Cloud CRM: flexibiliteit troef

De voordelen van cloud computing en cloud CRM in het bijzonder hebben vooral te maken met flexibiliteit en veerkracht. Cloud CRM is dan ook de perfecte oplossing voor ondernemingen die graag kort op de bal spelen en op zoek zijn naar een duurzaam antwoord op de continu veranderende marktomstandigheden. Dit zijn de grootste voordelen:

  • Geen opstartkosten: kost verspreid per gebruiker en per maand.
  • Flexibele prijszetting: als het gebruikersaantal daalt, dalen ook de kosten.
  • Hoge beveiliging: CRM-software is volledig geïsoleerd en bevindt zich in een hoog beveiligde omgeving buiten uw netwerk. Er zijn geen extra beveiligingsmaatregelen nodig voor externe gebruikers. ADFS-beveiliging met encryptiecertificaat is voorzien en wordt geconfigureerd voor gebruik.
  • Geen extra bandbreedte nodig: CRM wordt onmiddellijk verbonden met internet backbone.
  • All-in-pakket: cloud server-infrastructuur, back-ups, Microsoft-updates, … zijn inbegrepen.
  • Cloud SLA 99.9% garantie.

Duurder vanaf 30-tal gebruikers

Een belangrijk verschil tussen ‘on premise’ en cloud, is dat bij die laatste de kosten per gebruiker blijven doorlopen. Het is dus een blijvende kostenpost, terwijl een on premise-server na verloop van tijd volledig is afgeschreven. Is kostenefficiëntie een topprioriteit voor uw onderneming? Dan is het raadzaam om vanaf een 30-tal gebruikers te switchen van cloud naar on premise-CRM. Daarvoor betaalt u na afschrijving alleen nog onderhoudskosten.

Het alternatief: on premise-CRM

Naast het kostenvoordeel bij een groot aantal gebruikers heeft on premise-CRM nog een twee andere troeven:

  • CRM blijft binnen de muren
  • Single sign-on voor Microsoft Dynamics CRM

Tegelijk zijn er ook enkele belangrijke nadelen ten opzichte van cloud CRM:

  • Avento-support van buitenaf wordt iets moeilijker vanwege netwerkbeveiliging en protocols.
  • Extra beveiligingsmaatregelen nodig wegens externe toegang naar CRM in uw netwerk of DMZ.
  • U moet SLA-garantie kunnen geven op internet bandbreedte, beveiliging, eigen servers, …

Meer weten? Of wilt u graag alle voordelen van CRM voor uw bedrijf ontdekken? Neem dan vrijblijvend contact op.