Perfect Store

Perfect Store

Nieuwjaar is hét uitgelezen ogenblik om even stil te staan bij een nieuwe evolutie in het winkellandschap: de ‘Perfect Store’.  Dit winkelconcept houdt in dat leveranciers en winkeluitbaters maximaal inspelen op de wensen en de belevingswereld van de klanten.

Voor we er dieper op ingaan, eerst even dit toch wel spectaculaire cijfer:  amper 20 procent van de producenten van consumer goods zijn ‘tevreden’ over hun mogelijkheden om invloed uit te oefenen in de winkels zelf.  Dit cijfer wordt naar voor geschoven door Campodata (https://www.campodata.com/blog/2017/03/27/perfect-store-execution-infographic/), een Zuid-Amerikaanse specialist in ‘retail productivity software’.  Het geeft alleszins aan dat er wat zal bewegen.

De ‘Perfect Store’ is dus een winkelomgeving waarin producten op de best mogelijke manier worden gepresenteerd, met maximale impact op het koopgedrag. Invloed uitoefenen op de koper, betekent de consument ‘vastnemen’, hem een reden geven om in de winkel of bij het product te blijven en het te overwegen of te proberen. Dit is de manier, los van de intrinsieke kwaliteiten van het product, om het verschil te maken met de concurrentie.

Brug tussen winkelier en leverancier

Het  Perfect Store-concept slaat ook een brug tussen de ondernemer/winkelier en zijn leverancier. Liet de ondernemer zich vroeger nog min of meer leiden door het  buikgevoel, nu kan hij dankzij het gebruik van datastromen  samen met de leverancier aan dit gevoel een feitelijke onderbouwing geven en zich veel beter voorbereiden.

De Perfect Store-methode haalt het maximale uit een locatie dankzij de ‘perfect fit’ van assortiment en doelgroep.  Deze methode maakt optimaal gebruik van de nieuwste technologische ontwikkelingen en combineert die met de ervaringen en aanbevelingen van de leveranciers.

Je kunt geen doelen halen die je niet ziet

De enkele krachtlijnen die Campodata aan dit concept koppelt, kan Avento alleen onderschrijven. Je kunt geen doelen halen die je niet ziet, daarom: bepaal standaarden en betrouwbare indicatoren (KPI’s). Zorg ervoor dat prestaties gemeten worden en gebruik simpele systemen die werknemers graag gebruiken. Beloon je mensen, ze zijn je ogen en oren. En zij stellen je in staat snel trends te ontdekken of problemen onmiddellijk te counteren.

Avento FMCG365 (http://avento.be/referenties-fmcg/), dat u in staat stelt om uw commerciële inspanningen efficiënt te verhogen en uw service te verbeteren, is in dit kader onmisbaar.

Voor meer informatie, neem contact met ons op.

Interesse in de ‘Digitale Transformatie’-aanpak van Avento?

Vraag HIER uw demo aan!