Geef medewerkers zelf het stuurwiel in handen

De Avento aanpak

Empowerment, medewerkers laten beslissen: in heel wat sectoren en bij heel wat bedrijven blijft het bij het bewijzen van lippendienst. In de praktijk blijken de meeste beslissingen alsnog topdown te worden genomen en er mogen dan heel wat ideeën geopperd worden, net zo vaak worden ze genadeloos afgeschoten. Bij Avento werd al snel besloten het helemaal anders aan te pakken.

Geef medewerkers zelf het stuurwiel in handen

Participeren in het beleid

Medewerkers die effectief participeren in het beleid, zelf de nodige beslissingen nemen en het (personeels)beleid bepalen: het kan. Meer nog, er ontstaat op die manier zelfcontrole, zelfevaluatie, gedragenheid en onderlinge communicatie. Zo sturen de medewerkers zichzelf en naaste collega’s bij, zonder dat de directie zich er al te veel mee moet bemoeien. We hoeven er waarschijnlijk dan ook geen tekening bij te maken, dat dit qua werkplezier zijn vruchten afwerpt. Medewerkers die dat stapje extra zetten, omdat ze voelen dat er effectief rekening met hen als persoon wordt gehouden. Bij Avento is dit alvast meer dan een marketingtool in de “War for Talent”, maar zit het ook effectief in het DNA van de onderneming.

Uit de praktijk

Hoe deze stelling in de praktijk wordt hard gemaakt? We geven je graag een aantal voorbeelden:

  • Het “Dev Team” – voornamelijk developers vandaar de naamkeuze waarschijnlijk – zit zelf mee aan de tekentafel als het op personeelsbeleid en maatregelen aankomt. Zo werd er de mogelijkheid tot thuiswerk ingevoerd, kwam er fruit op het werk en worden de mogelijkheden onderzocht om meer te bewegen op het werk. Om de 2 weken komt dit team samen.
  • Er werd een autonome tevredenheidsmeting opgezet, waarbij de medewerkers aan het management te kennen geven hoe tevreden ze zijn, wat goed zit en waar er nog verbetering mogelijk is. Het spreekt voor zich dat het management zich ook engageert de pijnpunten aan te pakken.
  • Elke Avento medewerker kan zichzelf zijn en ook open communiceren. Dit gaat vaak verder dan werkgerelateerde onderwerpen. Naast een groei van technische skills, wordt persoonlijke groei even belangrijk gevonden.
  • Elke medewerker heeft een opleidingsbudget ter beschikking in functie van zijn/haar eigen ambities en noden van het bedrijf.

De resultaten

Door de focus op inspraak van de medewerkers zelf is er quasi geen verloop meer en kon Avento stevig blijven groeien, ondanks het feit dat de profielen schaars zijn en ook headhunters aan de mouw van deze medewerkers trekken.

Niet onopgemerkt

Dat dit beleid zijn vruchten afwerpt is duidelijk, maar daarnaast is er ook heel wat interesse in de aanpak. Avento werd dan ook gecontacteerd omtrent deze aanpak en zal in het boek rond employer branding: “De strijd om talent: employer branding in theorie en praktijk”, een initiatief van de Hogeschool Gent dat begin mei verschijnt, aan bod komen. Een duidelijk signaal om op de ingeslagen weg verder te gaan.

Meer weten over de aanpak van Avento? Ann Vandingenen, HR-manager en partner bij Avento vertelt er graag wat meer over.

Interesse in een job bij Avento? Bekijk dan hier zeker de vacatures eens!