Wees een leider in de digitale transformatie

digital transformation

Geloof het of niet, maar er zijn nog heel wat bedrijven die de digitale transformatie stilletjes voorbij laten waaien. Misschien voelen zij het nu nog niet, maar over een paar jaar heeft de getransformeerde concurrentie hen zeker ingehaald. Hoop jij zelf ook nog dat je ‘de overstap’ niet echt moet maken? Geen zorgen, het is nog niet te laat en je haalt er heel wat voordeel uit. Met onze tips word jij alsnog een digitale transformatiepionier in jouw sector!

Analyseer en anticipeer

De meeste bedrijven zijn intussen overgeschakeld van briefpapier naar e-mails en houden geen papieren archief meer bij. Maar is hun huidige manier van werken wel future proof? Werkt iedereen even veilig en efficiënt? Zal die CD-ROM met belangrijke informatie over tien jaar nog leesbaar zijn? En wat met de aankomende GDPR?

Analyseer je huidige situatie en werk eerst en vooral enkele kleinere obstakels weg. Denk intussen na over een goede communicatiestrategie. Het allerbelangrijkste aan een geslaagde transformatie is dat iedere medewerker een digital native wordt. Benadruk hoe hen dat in de toekomst meer zekerheid zal bieden en nodig hen uit om samen met jou te brainstormen over mogelijke veranderingen.

Haal de juiste IT en competenties in huis

“Expertise, flexibiliteit en technologie”, dat zijn de drie dingen die je volgens Patrick Tritz, sales manager bij Field Resource, nodig hebt voor een geslaagde digitale transformatie. Laat je adviseren door een goede IT-partner die ook uw medewerkers kan begeleiden tijdens het traject. Zo sla je twee vliegen in één klap en leid je tegelijk ook mensen op om met deze technologie om te gaan.

Expertise hoeft niet onder de vorm van een nieuwe medewerker. Coaching, training en bijscholing zijn even belangrijk als de juiste technologie. Wij bieden bijvoorbeeld een online leerplatform waar medewerkers gratis kunnen blijven leren. Bezoek onze Open Academy voor inspiratie.

Begin vandaag

Steven Joris, Sales & Business Development Manager, waarschuwt bedrijven om zo snel mogelijk te beginnen. “It’s no longer the big beating the small, but the fast beating the slow”, citeert hij. Hij raadt aan om vanaf de start drie belangrijke principes te hanteren:

• Onderschat de kracht van woorden niet. Communiceer veel, maar hou de boodschappen simpel.
• Verander niet plots en in één keer. Zorg ervoor dat verandering doordringt in het DNA van je bedrijf. Begin stap per stap en wandel gewoon verder. Zo wordt je hele organisatie agile.
• Get the board on board. De gemiddelde leeftijd bij een board of directors is vijftig jaar. Hun attitude zorgt vaak voor verzet. Zorg dus dat je hen eerst aan boord krijgt. Met hun steun, geraak je een pak verder.

Eens je bedrijf voorbereid is met deze drie stappen, kun je verder. Analyseer alle noden, niet enkel die van IT. Maak voldoende tijd en budget vrij, zodat een mogelijk tekort je project niet dwarsboomt. Betrek je hele team in alle stappen, zorg ervoor dat zij ook voldoende tijd hebben om te wennen én actief mee te werken aan dit project. En onthoud: digital transformation is a mindset.

Wil je transformeren, maar weet je niet hoe eraan te beginnen? Wij kunnen helpen. We hebben niet alleen de technologie, maar ook de expertise op vlak van change management in huis om van jouw transformatie een succes te maken. Contacteer ons

Interesse in de ‘Digitale Transformatie’-aanpak van Avento?

Vraag HIER uw demo aan!